اختلال نقص توجه / بیش‌فعالی

تعریف اختلال نقص­­ توجّه / بیش‌­فعالی:

 اختلال نقص توجه / بیش‌فعالی (ADHD)،  اختلال عصبی- رشدی بوده که با سطوح بی­‌توجهی و یا بیش­‌فعالی و تکانشگری در دوران کودکی رخ می‌­دهد و اغلب در طول نوجوانی  و بزرگسالی ادامه می­‌یابد (بوزیان و همکاران، 2018).

 

نشانه­­‌های اصلی اختلال نقص ­توجّه/ بیش‌­فعالی:

علائم عدم توجه عبارتند از:

  • عدم توجه دقیق به جزئیات.
  • عدم توجه در فعالیت‌­های بازی، مدرسه یا خانه.
  • عدم توجه به درخواست­‌های دیگران.
  • دشواری در سازماندهی وظایف، فعالیت­‌ها و اموال.
  • اجتناب از کارهایی که نیاز به تلاش ذهنی مستمر دارند.
  • فراموشی در فعالیت­های روزمره (کرول و همکاران،2018).

 

علائم بیش فعالی و تکانشگری عبارتند از:

  • بی­‌نظمی بیش از حد (به عنوان مثال، ضربه زدن به دست یا پا، چسبیدن به صندلی).
  • احساس بی­‌قرارگی هنگام نشستن (به عنوان مثال در مدرسه، کار و غیره).
  • مشکل در بازی­‌های بی سر و صدا.
  • فزون­‌جنبشی.
  • صحبت بیش از حد با اطرافیان.
  • واکنش سریع به پاسخ­‌ها (تکانشی بودن) (کرول و همکاران، 2018).

 

ملاک­‌های تشخیصی اختلال نقص ­توجّه / بیش­‌فعالی:

  • اغلب اتفاق می‌­افتد.
  • بیشتر در یک محیط (به عنوان مثال، مدرسه و خانه) است.
  • حداقل شش ماه ادامه­‌دار بوده است.
  • قبل از سن 12 سالگی رخ می‌­دهد.
  • عملکرد ناخوشآیند در فعالیت­‌های علمی، اجتماعی و یا شغلی دیده می­‌شود (کرول و همکاران، 2018).

نویسنده: خانم دکتر محبوبه امیدی نژاد

 

 

منابع:

 

  • Bouziane, Ch. Matthan, W. Caan, A. Hyke, G.H. Anouk,S. Marco, A.Michiel, B. Sandra, J.J. Liesbeth ,R.(2018). ADHD and maturation of brain white matter: A DTI study in medication naive children and adults. NeuroImage: Clinical, 17, 53-59.
  • Krull , K, R . Augustyn , M . Torchia , M .(2018). Attention deficit hyperactivity disorder in children and adolescents: Clinical features and diagnosis. Literature review current through.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *