شیوع اختلال نقص توجه / بیشفعالی:
اختلال نقص توجه / بيشفعالي (ADHD) به عنوان شايع ترين اختلالات روانشناختي، رفتاري 3-7٪ از کودکان مدرسه را تحت تأثير قرار میدهد و اغلب با اختلالات ديگر روانشناختی همراه است (کمالی و همکاران، 2018). میزان شیوع آن در سراسر جهان حدود 5 درصد بوده که در مردان بیشتر از زنان دیده میشود (رویز، 2018). براساس راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی، ویرایش پنجم، گزارش شده است که شیوع اختلال نقص توجه / بیشفعالی برای بزرگسالان 2.5٪ و برای کودکان 5٪ است.
آیا اختلال نقص توجه/بیش فعال از بین خواهد رفت؟
بیشفعالی معمولاً هنگامی که بچه ها به نوجوانی میرسند، کاهش مییابد. با این وجود، بسیاری از کودکان نشانگان عدم توجه و تکانشگری را تا بزرگسالی نشان میدهند. با ارائهی درمان مناسب، اکثریت کودکان مبتلا به ADHD میتوانند مهارتهای مقابله با نشانگان خود را توسعه داده و در نهایت در حیطههای مهم زندگی موفق شوند. این مهم است که والدین دیدگاه و رویکردشان را از تلاش برای “معالجه”ی فرزندان خود به تمرکز روی “کنترل” نشانگان تغییر دهند (تبریزی و همکاران، 1397).
تیزهوشی و بیش فعالی:
انتظار معمول این است که یک کودک مبتلا به نقص توجه / بیشفعالی دچار مشکلات دیگر مانند عقبماندگی ذهنی، تحصیلی و حتی برخی مشکلات روانی باشد ولی واقعیت این است که این اختلال فقط محدود به این افراد نیست، بلکه در تیزهوشان نیز دیده میشود (سیف نراقی و نادری، ۱۳94). در این اختلال، فرد دارای هوش عادی یا حتی گاهی بهتر از عادی است، ولی دارای دامنهی توجه کمتر، حواسپرتی و بیقراری، تکانشگری و فزون جنبشی است. تمام ویژگیهایی که در کودکان دارای نقص توجه – فزون جنبشی مشاهده میشود، در افراد عادی نیز دیده میشود و تنها تفاوت، در شدت و تداوم نشانه هاست. این کودکان در واقع کارهایی را انجام میدهند که کودکان دیگر به آنها فکر میکنند ولی آنها را انجام نمیدهند. از همین رو، برخی دانشمندان این اختلال را « اختلال کنترل تکانش» نامیدهاند (کوئین واسترن، ۱۳۸8). از جمله مواردی که ممکن است تشخیص افتراقی آن با اختلال نقص توجه/ بیشفعالی دشوار باشد، عملکرد ذهنی سطح بالا یا تیزهوشی است. دانشآموزان تیزهوش بهتر از همسالان خود مفاهیم را درک میکنند و در تجزیه و تحلیل و تعمیمدهی مطالب و ترکیب ایدهها و مسائل جدید نیز قوی هستند.
آنها همچنین از یادگیری مواد انتزاعی لذت زیادی میبرند و در قضاوت اخلاقی نیز در سطح بالایی قرار دارند. آنها برخی اوقات قبل از رفتن به مدرسه میتوانند بخوانند و به طورکلی به خواندن علاقه زیادی دارند (قره خانی و اکبرنیا، 1393).
*ویژگیهای مثبت بسیاری از کودکان ADHD:
- پرانرژی
- خلاق، نوآور،خیال پرداز، مبتکر
- توانایی لذت بردن از زمان حال
- بداهه سازی خوب
- کنجکاوی
- سرشار از نیرو
- خطرپذیری
- آمادگی برای فکر و عمل فوری (رستمی و همکاران، 1391).
نویسنده: خانم دکت محبوبه امیدی نژاد
برای خواندن مطالب بیشتر راجع به اختلالات روانشناختی کلیک کنید.
منابع:
- تبریزی، مصطفی. استکی، مهناز. تبریزی، علیرضا.(1397). درمان اختلال بیش فعالی و عدم تمرکز ADHD (برنامه عملی برای درمان). انتشارات: فراروان.
- سیف نراقی، مریم. نادري، عزت الله (1394). آموزش و پرورش کودکان استثنایی. انتشارات پیام نور.
- کوئین، پاتریشیا. استرن، جودیت(1388). ترجمهی حمیدعلیزاده، بیشفعالی: کمک به کودکان و نوجوانان حواسپرت و بیقرار. انتشارات: جوانه رشد.
- رستمی، رضا و حشمتی، رسول. (1391). ارزیابی، تشخیص و درمان کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه – بیشفعالی، تهران: انتشارات تبلور.
- قره خانی احمد، اکبرنیا مهناز.(1393). اختلال نارسایی توجه / بیشفعالی و تیزهوشی. تعلیم و تربیت استثنایی. ۵ (۱۲۷)، ۴۹-۵۹.
- Mikami, AY. Jack, A, Emeh, CC. Stephens, HF. (2010). Parental influence on children with attention-deficit/hyperactivity disorder: I. Relationships between parent behaviors and child peer status. J Abnorm Child Psychol, 38(6):721-36.
- Ruiz-Goikoetxea, M. Cortese ,S.Aznarez-Sanado, M. Magallon ,S. Alvarez Zallo ,N. Luis, E. de Castro-Manglano ,P. Soutullo ,C. Arrondo, G.(2018). Risk of unintentional injuries in children and adolescents with ADHD and the impact of ADHD medications: A systematic review and meta-analysis, Neuroscience and Biobehavioral Reviews, 84, 63-71.
- Kamali, A. Vaghee, S. Aemmi, S. (2018). Effect of Mother’s Emotion Regulation Strategies Training on the Symptoms of Children with Attention Deficit/Hyperactivity Disorder.12(60), 8737-8744.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.