اختلال نقص توجه / بیش‌فعالی

اختلال نقص توجه / بیش‌فعالی در مدرسه

      چون از ویژگی­‌های بارز کودکان ADHD انگيختگي ناگهاني یا تکانشگری است، رفتارهای کودکان بیش­‌فعال را می­توان به طور مرتب در اطراف دویدن و از در و ديوار بالا رفتن، در آرام نشستن دچار اشكال بودن و به­‌طور مداوم وول خوردن، هميشه در حال رفتن و عمل كردن دانست؛  و این که اغلب پيش از فكر كردن عمل مي­‌کنند‌، به­‌طور افراطي از فعاليتی به فعاليت ديگر مي­‌روند، از لحاظ نظم در كارها دچار مشکل هستند، نياز به مراقبت زياد دارند، به­‌طور مرتب در كلاس فرياد مي‌­زنند، در موقعیت­‌های گروهي و بازی­‌ها رعايت نوبت نمي­‌كنند و بسیار نسبت به لمس شدن حساس بوده تا جایی­که یک ضربه ناآگاهانه را به منزله هل دادن تلقی کرده و درصدد جبران برمی­‌آیند. اختلال نقص توجه / بیش‌فعالی در مدرسه نیازمند توجه ویژه است.

پس معلمان برای کمک به این کودکان باید، محرک­‌هایی که باعث بروز واکنش‌­های هیجانی در دانش‌­آموز ‌‌می‌­شود، شناسایی کرده و آنها را کاهش دهند. برای محقق شدن این خواسته،  وضع قرارداد یا تعیین علامت‌­ها و کلماتی که با یادآوری آنها  که دانش­آموزان موظف به توقف در هر کاری و گوش دادن به معلم باشند، پوشاندن جلیقه­‌های سنگین به دانش‌­آموز بیش‌­فعال تا با احساس سنگینی رویشان­ از میزان جنب و جوشش بکاهد، دادن اجازه به حرکت و راه رفتن بعد از هر فعالیتی به کودک، استفاده از اسباب­ بازی­‌های حرکتی- دهانی و اسباب­ بازی­‌های بادی که برای برخی از آنها آرامش بخش بوده و به استراحتشان کمک می­‌کند جزو راهکارهای اساسی محسوب می­‌شوند (برزگر بفرویی و خضری،1393).

ایجاد فضای کافی و مشخص شده با نوارهای رنگی یا نوشتن نام کودک در آن منطقه برای انجام فعالیت­‌های حرکتی، هنگام فعالیت­‌های دسته­ جمعی دانش‌­آموزان در گروه‌­های کوچک و با فاصله دسته­‌بندی کردن تا میزان برخوردها به کمترین حد برسد، تنظیم زمان به صورتی که کودک در زمان مناسب کارش را با موفقیت به پایان برساند و دادن پاداش فوری و مناسب نیز جزو راهکارهای اساسی محسوب  می‌­شوند (برزگر بفرویی و خضری، 1393).

تمرکز در اختلال نقص توجه / بیش‌فعالی

   به این ترتیب کودکان با اختلال نقص توجه / بیش‌­فعالی در تمركز کردن روي كارهاي مدرسه يا ساير وظايفي كه نياز به توجه طولاني دارد، دچار مشكل هستن

adhd در مدرسه

د و در بیشتر كارهايي كه شروع می­‌کنند با شكست مواجه مي­شوند. معلمان برای کمک به این کودکان باید، محرک­‌های حواس­‌پرتی را در کلاس درس به کمترین میزان برسانند. برای محقق شدن این امر، راهکارهای اساسی چون پوشاندن سقف و دیوارهای کلاس با عایق صوتی، حصارکشی قفسه­‌ها و کتابخانه بر آن، ایجاد فضای شخصی برای دانش‌­آموز با استفاده از جداکننده‌­ی بالای میز یا قرار دادن نیمکت او رو به دیوار، نشاندن دانش‌­آموز در جاهایی به دور از در و پنجره­‌ها و مکان­‌های پر رفت و آمد و در صورت امکان جایی در کنار معلم و با فاصله از کودکا

ن بیش­‌فعال دیگر، افزایش علاقه و جلب توجه به یادگیری با استفاده از ابزارهای عینی و ملموس و بازی و آزمایش، همچنین دادن تکالیفی کوتاه و مشخص، همراه با محدودیت زمانی و گوشزد کردنِ زمان باقی مانده به وسیله­‌ی زمان سنج یا ساعت شنی را می­‌توان مورد استفاده قرار داد (برزگر بفرویی و خضری، 1393).

         کودکان دارای نقص توجه / بیش‌­فعالی اغلب، موجب برهم ­زدن بازی و تفریح می­‌شوند، نسبت به احساسات دیگران بی­‌ملاحظه وسهل­‌انگارند، در کنترل اعمال و حرکات خود ضعیف بوده و در حس مشارکت و تقسیم کار،  دچار مشکل می­‌شوند. معلمان و والدین می­‌توانند از نشانه‌­های کلامی استفاده نموده و خود در بازی کودکان شرکت کنند و به کودک کمک شود با کودکان دیگر به­‌طور مشترک به بازی پرداخته و به این ترتیب در همه حال رفتارهای مناسب او را تقویت شود (برزگر بفرویی و همکاران، 1394).

نویسنده: خانم دکتر محبوبه امیدی نژاد

 

برای مطالعه بیشتر در زمینه اختلالات روان‌شناختی کلیک کنید.

 

منابع:

  • برزگر بفروئی، کاظم. خضری، حسن(1393). مشکلات رایج کودکان و نوجوانان و کلیدهای رویارویی با آنها راهنمای عملی برای والدین و معلمان. یزد: دانشگاه یزد.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *