اختلال نقص توجه / بیشفعالی در مدرسه
چون از ویژگیهای بارز کودکان ADHD انگيختگي ناگهاني یا تکانشگری است، رفتارهای کودکان بیشفعال را میتوان به طور مرتب در اطراف دویدن و از در و ديوار بالا رفتن، در آرام نشستن دچار اشكال بودن و بهطور مداوم وول خوردن، هميشه در حال رفتن و عمل كردن دانست؛ و این که اغلب پيش از فكر كردن عمل ميکنند، بهطور افراطي از فعاليتی به فعاليت ديگر ميروند، از لحاظ نظم در كارها دچار مشکل هستند، نياز به مراقبت زياد دارند، بهطور مرتب در كلاس فرياد ميزنند، در موقعیتهای گروهي و بازیها رعايت نوبت نميكنند و بسیار نسبت به لمس شدن حساس بوده تا جاییکه یک ضربه ناآگاهانه را به منزله هل دادن تلقی کرده و درصدد جبران برمیآیند. اختلال نقص توجه / بیشفعالی در مدرسه نیازمند توجه ویژه است.
پس معلمان برای کمک به این کودکان باید، محرکهایی که باعث بروز واکنشهای هیجانی در دانشآموز میشود، شناسایی کرده و آنها را کاهش دهند. برای محقق شدن این خواسته، وضع قرارداد یا تعیین علامتها و کلماتی که با یادآوری آنها که دانشآموزان موظف به توقف در هر کاری و گوش دادن به معلم باشند، پوشاندن جلیقههای سنگین به دانشآموز بیشفعال تا با احساس سنگینی رویشان از میزان جنب و جوشش بکاهد، دادن اجازه به حرکت و راه رفتن بعد از هر فعالیتی به کودک، استفاده از اسباب بازیهای حرکتی- دهانی و اسباب بازیهای بادی که برای برخی از آنها آرامش بخش بوده و به استراحتشان کمک میکند جزو راهکارهای اساسی محسوب میشوند (برزگر بفرویی و خضری،1393).
ایجاد فضای کافی و مشخص شده با نوارهای رنگی یا نوشتن نام کودک در آن منطقه برای انجام فعالیتهای حرکتی، هنگام فعالیتهای دسته جمعی دانشآموزان در گروههای کوچک و با فاصله دستهبندی کردن تا میزان برخوردها به کمترین حد برسد، تنظیم زمان به صورتی که کودک در زمان مناسب کارش را با موفقیت به پایان برساند و دادن پاداش فوری و مناسب نیز جزو راهکارهای اساسی محسوب میشوند (برزگر بفرویی و خضری، 1393).
تمرکز در اختلال نقص توجه / بیشفعالی
به این ترتیب کودکان با اختلال نقص توجه / بیشفعالی در تمركز کردن روي كارهاي مدرسه يا ساير وظايفي كه نياز به توجه طولاني دارد، دچار مشكل هستن
د و در بیشتر كارهايي كه شروع میکنند با شكست مواجه ميشوند. معلمان برای کمک به این کودکان باید، محرکهای حواسپرتی را در کلاس درس به کمترین میزان برسانند. برای محقق شدن این امر، راهکارهای اساسی چون پوشاندن سقف و دیوارهای کلاس با عایق صوتی، حصارکشی قفسهها و کتابخانه بر آن، ایجاد فضای شخصی برای دانشآموز با استفاده از جداکنندهی بالای میز یا قرار دادن نیمکت او رو به دیوار، نشاندن دانشآموز در جاهایی به دور از در و پنجرهها و مکانهای پر رفت و آمد و در صورت امکان جایی در کنار معلم و با فاصله از کودکا
ن بیشفعال دیگر، افزایش علاقه و جلب توجه به یادگیری با استفاده از ابزارهای عینی و ملموس و بازی و آزمایش، همچنین دادن تکالیفی کوتاه و مشخص، همراه با محدودیت زمانی و گوشزد کردنِ زمان باقی مانده به وسیلهی زمان سنج یا ساعت شنی را میتوان مورد استفاده قرار داد (برزگر بفرویی و خضری، 1393).
کودکان دارای نقص توجه / بیشفعالی اغلب، موجب برهم زدن بازی و تفریح میشوند، نسبت به احساسات دیگران بیملاحظه وسهلانگارند، در کنترل اعمال و حرکات خود ضعیف بوده و در حس مشارکت و تقسیم کار، دچار مشکل میشوند. معلمان و والدین میتوانند از نشانههای کلامی استفاده نموده و خود در بازی کودکان شرکت کنند و به کودک کمک شود با کودکان دیگر بهطور مشترک به بازی پرداخته و به این ترتیب در همه حال رفتارهای مناسب او را تقویت شود (برزگر بفرویی و همکاران، 1394).
نویسنده: خانم دکتر محبوبه امیدی نژاد
برای مطالعه بیشتر در زمینه اختلالات روانشناختی کلیک کنید.
منابع:
- برزگر بفروئی، کاظم. خضری، حسن(1393). مشکلات رایج کودکان و نوجوانان و کلیدهای رویارویی با آنها راهنمای عملی برای والدین و معلمان. یزد: دانشگاه یزد.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.